Превентивне виховання
“Превентивний” – в перекладі з латинської (prаventivus) означає запобіжний. Система превентивного виховання – це керована діяльність, яка забезпечує теоретичну і практичну реалізацію заходів превентивного характеру, спрямованих на попередження, подолання відхилень у поведінці школярів і запобігання розвитку різних форм їх асоціальної, аморальної поведінки, а саме :
* правопорушень (схильності до агресій, крадіжок, брехні та інших вад, що можуть призвести до кримінальних дій);
* екологічної брутальності та егоцентризму (ставлення до всього, що оточує, як до засобу і сировини для задоволення власних примітивних потреб);
*поганих звичок (алкоголізму, наркоманії, тютюнопаління, токсикоманії);
*статевих порушень та їх наслідків (статевої розпусти, венеричних хвороб та СНІДу, статевого насильства тощо);
*важких психологічних та психічних станів з наслідками (депресії та суїциду, акцентуації та загострення психопатичних тенденцій).
Завданнями превентивного виховання є:
1. Формування високоморальної свідомості учнів, почуттів, які б регулювали їхню поведінку (почуття законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів їх реалізації, справедливості, відповідальності тощо);
2. Вироблення в дітей навичок і звичок високоморальної поведінки;
3. Формування в дітей активної позиції в соціальній сфері, тобто негативного і нетерпимого ставлення до проявів девіантної поведінки та аморальних вчинків;
4. Подолання в свідомості окремих вихованців помилкових навичок і звичок поведінки, які сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання;
5. Формування високої культури здоров'я через пропаганду здорового способу життя;
6. Формування вихованості гуртківців.
Функції превентивного виховання:
- Діагностично-прогностична – це аналітична робота зі з’ясування причин і умов відхилень у поведінці дитини.
- Корекційно-реабілітаційна – використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.
- Освітньо-консультативна – використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.
- Організаційно-методична – опрацювання і реалізація міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних і медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо її профілактики.
- Інтегровано-просвітницька – збір, обмін, аналіз, адаптацію, узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики.
Методи превентивного виховання школярів:
- Рольова гра. Суть методу і його мета: інсценізувати незвичні для учнів ситуації та події юридичного характеру. Рольові ігри сприяють кращому розумінню цих ситуацій, а також формуванню співучості щодо тих, про кого йдеться у грі. Наприклад, у рольові грі про грабіж дітей, виконуючи роль жертви, набувають навичок ситуативно відчувати, що означає бути жертвою злочину.
- Дискусія в класі. Суть методу та його мета: дискусії дають прекрасну можливість виявити, яку позицію педагоги та вихованці займають щодо правознавчих проблем, зокрема, прав людини.
Крім засвоєння інформації про факти гуртківці повинні уяснити собі проблему в цілому. До того ж обговорення дає можливість навчитися слухати свого співрозмовника, говорити по черзі, а також набути інших навичок роботи в колективі, без яких виробити в собі повагу до закону, до прав інших людей неможливо.
- Використання малюнків. Суть методу і його мета: малювання в групі може бути використане для того, щоб навчити дітей спостерігати і співпрацювати, розвивати їхню уяву, виховати співчуття до людей, зображених на малюнках, або для знайомства з іншими гуртківцями.
Мета превентивного виховання полягає у досягненні сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Орієнтована тематика для виховних заходів превентивного спрямування:
- Чи вміємо ми культурно поводитись?
- Боротьба зі злочинністю – наша спільна справа.
- Попереду – ціле життя.
- Злочин і покарання.
- Ти громадянин незалежної України.
- Від пияцтва до злочину – один крок.
- Алкоголь руйнує здоров’я людини.
- Бережи сім’ю.
- Чи маємо ми право вбити людину?
- У чому краса людини?
- Умій відчувати поруч себе людину.
- Залишити після себе слід на землі.
Превентивна робота проводиться з усіма дітьми, починаючи від дошкільного періоду, з метою попередження відхилень у поведінці, особливо з тими, хто перебуває у несприятливих умовах виховання, характеризується негативною поведінкою, а також з тими, хто став на шлях асоціальної і протиправної поведінки. Превентивність має бути складовою будь-якої соціально-педагогічної дії, оскільки превентивний процес суттєво посилює позитивний потенціал суб'єктів взаємодії.
|