Основні етапи професійного самовизначення дітей та учнівської молоді у закладах освіти держави
(дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних та
вищих навчальних закладах)
І. Допрофесійний період
|
1. Емоційно-образний етап - старший дошкільний вік:
- виховання поваги до праці;
- ознайомлення з найпоширенішими професіями та їх особливостями в ігровій діяльності
|
2. Початковий (пропедевтичний) етап - молодший шкільний вік:
- ознайомлення дітей з найпоширенішими професіями;
- виховання позитивного ставлення до різних видів трудової і професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості;
- формування початкових загальнодоступних умінь і навичок, здатності до взаємодії з іншими особами в процесі пізнавальної та трудової діяльності
|
3. Пізнавально-пошуковий (пошуково-зондуючий) етап - молодший підлітковий вік:
- формування ціннісних орієнтацій особистості, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю;
- систематичне ознайомлення з різними професіями у навчально-виховному процесі;
- формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості;
- консультації щодо вибору профілю подальшої освіти, форм трудової підготовки
|
4. Етап розвитку професійної самосвідомості -
старший підлітковий вік:
- формування особистісного погляду на проблему вибору професії;
- вивчення наукових основ вибору професії, класифікаційних ознак професії, вимог професій до людини, основних професійно важливих якостей, правил вибору професії;
- оволодіння методиками самопізнання, самооцінки, розвитку індивідуальних професійно важливих якостей;
- формування уміння співставляти вимоги, необхідні для набуття конкретної професії з власними можливостями та кон'юнктурою ринку праці
|
5. Етап уточнення соціально-професійного статусу - рання юність:
- поглиблене вивчення професійних знань;
- розвиток професійно важливих якостей особистості з обраного виду діяльності;
- контроль та корекція професійних планів;
- створення необхідних умов для випробування здібностей вихованців у різних видах трудової діяльності;
- здійснення соціально-професійної адаптації;
- розвиток цінностей та норм конкретної поведінки щодо певного виду професійної діяльності
|
ІІ. Професійний період |
6. Етап входження в професійну діяльність - вищі та професійно-технічні навчальні заклади:
- оволодіння професійними знаннями, уміннями, навичками;
- адаптація до професійного навчально-виховного закладу і нового соціального статусу;
- формування професійної мобільності, готовності до продовження професійної освіти і самовдосконалення;
- розвиток професійних інтересів і професійно важливих якостей;
- уточнення подальшої професійної перспективи
|
7. Етап саморозвитку фахівця у професійному середовищі - професійна діяльність:
- професійне зростання, повноцінна самореалізація особистості у професійній діяльності;
- адаптація до трудового колективу, професії і нового соціального статусу
|
|