Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSСереда, 26.02.2020, 11:37

Меню сайту
Категорії розділу
Структура діяльності [4]
Методичне забезпечення [2]
Робота з дітьми [5]
Робота з педагогами [5]
Робота з батьками [6]
Це цікаво знати [4]
Пізнай себе [2]
Рекомендуємо
Комунальний навчальний заклад Київської обласної ради “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів” Комунальний заклад Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 402
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » Психолог і Я » Робота з дітьми

Розвиток уваги

Розвиток   уваги

  Увага – це певна форма організації психічної діяльності людини, яка проявляється в спрямованості та зосередженості її свідомості на певних об'єктах.

  Вона пов'язана з інтересами, схильностями, покликанням людини, від її особливостей залежать такі якості особи, як спостережливість, здатність відмітити в предметах і явищах малопомітні, але істотні ознаки.

Види уваги:

Мимовільна увага це увага, яка виникає без свідомого наміру та вольових зусиль, без спеціального завдання бути уважним.

Довільна увага це така увага, яка свідомо спрямовується та регулюється особистістю Довільна увага пов'язана зі свідомими цілями та вольовими зусиллями.

Післядовільна увага (термін увів Н.Ф.Добринін) з'являється тоді, коли довільна увага переростає у мимовільну.

Структура уваги:

Зосередженість уваги (концентрація) - це ступінь зосередження. Зосередженою називається увага, що спрямована на який-небудь об'єкт або вид діяльності за відсутності переключень й відвертань.

Переключення уваги - це свідоме й осмислене переміщення уваги з одного об'єкта на іншій або з однієї діяльності на іншу, у зв'язку з постановкою нового завдання. В цілому переключення уваги означає здатність швидко орієнтуватися в складній ситуації.

Розподіл уваги - це здатність людини утримувати в центрі уваги певне число об'єктів одночасно, тобто це одночасна увага до двох або декількох об'єктів під час одночасного виконання дій з ними або спостереженні за ними.  

Обсяг уваги - це кількість об'єктів, що сприймаються одночасно з достатньою ясністю та виразністю. Об'єм уваги дорослої людини складає від чотирьох до семи об'єктів одночасно.

Стійкість уваги - це тривалість утримання уваги до одного й того ж предмета або діяльності. Показником стійкості уваги є висока продуктивність діяльності протягом відносно довгого часу. Якщо увага нестійка, то якість роботи різко знижується.

Інтенсивність  уваги характеризується відносно великою витратою нервової енергії під час виконання даного виду діяльності. Увага в тій або іншій діяльності може виявлятися з різною інтенсивністю.

Порушення уваги:

Відволікання - мимовільне переміщення уваги з одного об'єкту на іншій.

Неуважність - нездатність зосередитися на чому-небудь визначеному протягом довгого часу. Неуважність може виявлятися:

а) у нездатності до зосередження;

б) у надмірній концентрації на одному об'єкті діяльності.

Неуважністю називають також виснаженість уваги, як наслідок хвороби, перевтоми.

Надмірна рухливість уваги - постійний перехід від одного об'єкту до іншого, від однієї діяльності до іншої при низькій ефективності.

Інертність - мала рухливість уваги, патологічна його фіксація на обмеженому крузі уявлень і думок.

Розвиток уваги тісно переплітається з розвитком запам’ятовування, що є невід'ємним фактором у виконанні певного виду діяльності  в позашкільній освіті.

Рекомендації щодо розвитку уваги

1. Використовуйте під час заняття завдання, що потребують тривалого  зосередження: намалювати орнамент, послухати та переказати притчу, оповідання, скласти кросворд тощо.

2.  Частіше   пропонуйте дітям, особливо з низьким показником розвитку уваги, такі вправи: у газеті, у старій книзі на одній зі сторінок закреслювати олівцем усі букви "а", намагаючись не пропускати їх (завдання поступово  можна ускладнити),  попросивши  закреслити всі букви "а", обвести  кружечком усі букви "к", підкресливши всі букви "о".

3.  Використовуйте дидактичні ігри з чітко вираженими правилами.

4.  Регулярно залучайте дітей до виконання завдань за попередньо     розробленим     планом     дій:     можна виконувати малюнки, орнаменти, аплікації, виготовляти вироби, форму яких ви задаєте словесно або за допомогою схеми.

5. Пропонуйте    дітям:    повторювати   вислови, сказані вами; незакінчені фрази, які потрібно закінчити;  запитання,  на які необхідно відповісти, заохочуючи   тих,   хто   намагається   частіше відповідати на них.

6.  Учіть порівнювати, аналізувати зразок і результати своєї  або  чужої  роботи,   знаходити   та   виправляти помилки.

7.  Швидке переключення уваги з одного виду діяльності на інший можна формувати за допомогою рухових вправ. Діти повинні починати, виконувати   й   закінчувати   свої   дії   за   командою педагога, швидко переходячи від одного виду рухів до іншого: стрибати, зупинятися, крокувати тощо.

 

Вправи, що розвивають зорову увагу

   (для дітей молодшого шкільного віку)

Вправа «Знайди два однакові предмети»

Мета: розвиток зорової уваги, уміння порівнювати та класифікувати предмети.

Матеріал: картка із зображенням п’яти і більше предметів, з яких два предмети однакові.

Хід вправи

Ведучий показує картки  та  пропонує знайти однакові предмети.  Свій вибір діти пояснюють.

 

Вправа «Виключення зайвого»

Мета: розвиток зорової уваги, уміння порівнювати та класифікувати предмети.

Матеріал: картка із зображенням 4-5 предметів, один з яких відрізняється від решти.

Хід вправи

Ведучий показує картки з зображенням  предметів і пропонує знайти один, який відрізняється від інших.

 

Вправа «Знайди відзнаки»

Мета: розвиток зорової уваги, уміння порівнювати.

Матеріал: картка із зображенням двох картинок, що мають декілька відмінностей.

Хід вправи

Ведучий показує картку із картиками і пропонує як найшвидше знайти  відмінності.

 

Вправа «Викладання візерунка»

Мета: розвиток зорової уваги, вміння порівнювати та спостережливості.

Матеріал: мозаїка чи кольорові гудзики одного розміру, зразок візерунка.

Хід вправи

Ведучий пропонує учасникам викласти з мозаїки чи кольорових гудзиків  за зразком  візерунок, силует та ін.

 

Вправа «Нанизування намистин»

Мета: розвиток зорової уваги, вміння порівнювати та спостережливості.

Матеріал: зразок чи схема нанизування намистин, нитка  або дріт, намистини.

Хід вправи

Ведучий показує дітям схему  та пропонує  нанизати намистинки за зразком (наприклад, -охохохо- -ооохххооо- -ооххохоххоо-).

 

Вправа «Малювання по клітинках»

Мета: розвиток зорової уваги, вміння порівнювати та спостережливості.

Матеріал: аркуш паперу в клітинку (велику або дрібну), зразок для малювання (орнамент або замкнута фігура), олівець.

Хід вправи

Ведучий пропонує дітям  перемальовувати візерунок по клітинках.

 

Вправа «Лабіринт»

Мета: розвиток зорової уваги, концентрації уваги, спостережливості.

Матеріал: аркуш паперу зі схемою лабіринту.

Хід вправи

Ведучий викладає перед дитиною схему лабіринту та пропонує  пройти по ньому, просліджуючи шлях поглядом.

 

Вправа «Домальовуй»

Мета: розвиток зорової уваги, мислення, уяви, дрібної моторика пальців.

Матеріал: картки із незавершеними малюнками  предметів.

Хід вправи

Ведучий викладає перед дитиною  картки й просить  назвати, що відсутнє в зображених предметах. Пропонує домалювати їх.

Приклади: будинок без вікон,  квітка без стеблинки та ін.

 

Вправа «Закреслюй»

Мета: розвиток зорової уваги та  спостережливості.

Матеріал: таблиця, де в декілька рядів намальовані  предмети або геометричні фігури.

Хід вправи

Ведучий  пропонує дітям розглянути таблиці та  закреслити, наприклад, всі ялинки або всі квадрати.

 

Вправа «Коректор»

Мета:  розвиток зорової уваги, спостережливості.

Матеріал: аркуші з друкарським текстом.

Хід вправи

Ведучий роздає дітям аркуші з друкарським текстом та пропонує знаходити й викреслювати в тексті яку-небудь літеру.

Ведучому необхідно стежити, щоб дитина рухалася по рядках, фіксувати якість роботи  (час, за який вона переглядає 3-5 рядків, кількість помилок), заохочувати її за прогрес.

 

Вправа «Розвідники»

Мета: розвиток зорової уваги, пам'яті, словникового запасу.

Матеріал: сюжетна картинка.

Хід вправи

Ведучий  пропонує дітям  розглянути  сюжетну картинку і запам’ятати всі деталі. Потім картинки перевертають на зворотній бік і ведучий ставить запитання  за цією картинкою.

 

Вправа «Назви предмет»

Мета:  розвиток зорової уваги, спостережливості.

Матеріал: малюнки із замаскованими (неповними, перекресленими, накладеними один на один) зображеннями предметів.

Хід вправи

Ведучий показує малюнки та пропонує дітям  назвати предмети, які зображені. (Додаток 1,2,3)

 

Вправа «Спостережливість»

Мета: розвиток зорової уваги, пам'яті, мислення, словниковго запасу.

Хід вправи

Ведучий  пропонує дітям по пам'яті докладно описати двір, шлях з однієї  кімнати  в іншу, шлях до навчального закладу - те, що вони бачили сотні разів. (Такі описи робляться усно, а інші доповнюють пропущені деталі).

 

Вправа «Скільки чого?»

Мета:  розвиток зорової уваги, пам'яті, спостережливості, словникового запасу.

Хід вправи

Ведучий  просить дітей оглянути кімнату та назвати якомога більше наявних предметів, що починаються на букву «К», «Т», «С», всі скляні або металеві, всі круглі, або всі білі предмети.

З найкращими побажаннями психолог

Світлана Анатоліївна Колісник

 

 

Категорія: Робота з дітьми | Додав: leonivna8 (30.01.2014)
Переглядів: 2232 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Хмаринка тегів
Друзі сайту
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Ставищенський ЦДЮТ © 2020